Belgische limonade is terug!

Vandaag wil ik met jullie het verhaal delen van Belgische limonade Ritchie. Als ik naar een bar ga en ik wil graag een alcoholvrije frisdrank drinken, heb ik meestal de keuze tussen een Coca-Cola-drankje of water. Ik verkies liever om mijn geld niet te investeren in multinational Coca Cola of in water die vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Dus ik ben blij om Ritchie te ontdekken! Jan Verlinden, Chief Lemonade Maker van Ritchie, biedt ons een optie die lekker is, lokaal gemaakt (korte keten) en die zijn familie-erfgoed verder zet. Blijf lezen om zijn inspirerende verhaal te ontdekken.

 

1. Kun je kort iets over jezelf vertellen? 
Ik ben bijna 50 geleden geboren in een gezin van brouwers en limonade makers met een lange traditie. Ik ben van de vierde generatie. Echter, toen ik mid twintig was had ik (en niemand van de vierde generatie) zin om de brouwerij voort te zetten en heb ik voor een internationale carrière in marketing gekozen. Tijdens mijn 15 jaar internationale carrière heb ik in 6 landen en 3 continenten gewoont en gewerkt. Een 7-8 jaar geleden heb ik besloten om terug naar België te komen. Nu woon ik in Heverlee, met mijn Australische vrouw en onze 3 kinderen.

 

2. Wat is het verhaal achter Ritchie?
Ritchie is een limonade die bij ons thuis gemaakt werd. Ik herinner mij uit mijn jeugd dat Ritchie heel lekkere limonade was, toen al gemaakt met kwalitatievere ingredienten. Daarnaast heb ik altijd het logo, het flesje en de verpakking heel leuk gevonden. Al een heel tijdje was het aan het kriebelen om zelf een eigen zaak op te richten. Ik vond het een leuk idee om Ritchie, de limonade van mijn jeugd terug op de markt te brengen. Aangepast naar vandaag (alleen natuurlijke ingredienten, minder suiker, geen bewaarmiddelen), maar zo dicht mogelijk bij het authentieke recept.

 

3. Wat is jouw missie met Ritchie? Wat drijft jou?
In België hebben we een rijke traditie in bieren, chocolade, wafels,… maar we hadden ook een traditie in limonades. Elke kleine brouwerij had vroeger zijn eigen limonade, met het verdwijnen van die kleine brouwerijen zijn de limonades verdwenen. De laatste jaren is er in de landen rondom ons een heropleving van leuke craft limonades. Ritchie was een lekkere limonade uit onze familie die perfect mee kan met de huidige trend naar lekkere, natuurlijke limonades. Het is mijn ambitie om de Belgische traditionele limonade terug op de kaart te zetten.

 

4. Wat maakt Ritchie anders?
Ritchie komt in zijn eigen leuke flesje met een twist-off kroonkurk. De limonade is gebaseerd op een oud familierecept, met alleen natuurlijke ingrediënten. Ritchie wordt gezoet met rietsuiker, maar heeft flink minder suiker dan de bekende merken. Door de toevoeging van een vleugje vanille (bij de orange) krijg je een zeer lekkere limonade, met 23% minder suiker dan de meeste verkochte sinaasappellimonade in België. Heel verfrissend en helemaal geen plakkerig gevoel in de mond. In de pompelmoes doe ik een vleugje ananas om de bitterheid van de pompelmoes te breken maar de frisheid van de pompelmoes te houden. De derde smaak is citroen met een beetje framboos, een zeer verfrissende limonade om zo te drinken en zeer geschikt om te mixen met gin. De framboos geeft een leuke roze kleur.

 

 

 

5. Wat zijn de uitdagingen met Ritchie?

Distributie-distributie-distributie: frisdrank is een volume business, dus de uitdaging is om zoveel mogelijk leuke horeca zaken te vinden die Ritchie mee in hun assortiment willen opnemen. De initiële feedback is heel positief, consumenten vinden Ritchie heel lekker en heel wat leuke zaken hebben Ritchie al op hun kaart. Daarnaast is het ook belangrijk om naambekendheid te creëen en zoveel mogelijk mensen te laten proeven. Daarom sta ik onder andere bij heel wat leuke evenement zoals ‘Rock around the Atomium’, Retro sur Mer, ‘Antwerpen proeft’,…


6. Waar kunnen we Ritchie vinden?
Ritchie is te verkrijgen bij een hele hoop leuke Horeca zaken. Daarnaast kan je Ritchie kopen bij heel wat bierhandelaars, Okay en Alvo, plus bij een aantal hypermarkten Carrefour in de ‘streekproducten-afdeling’. Alle verkooppunten vind je op: www.drinkritchie.com/locator .


7. Wat zijn jouw favoriete eco-hotspots in de stad waar je woont?
Hal 5 – Wurst – Loving Hut – Punto kiosk – brouwerij De Kroon 


8. Wie volg je op je sociale mediakanalen die je inspirerend vindt in jouw sector?
I just love breakfast – Karma Karma – Belgunique – Ferm Kombucha - de sociale mediakanalen van de craft limonades uit de buurlanden

 

http://www.drinkritchie.com

 

Als je dit artikel leuk vond, neem dan 5 seconden om het op je sociale netwerk te delen om Ritchie en deze blog te steunen. Ken je een Belgische maker die ik zou moeten interviewen? Stuur me dan een mailtje naar hello@miuxua.com

 

Liefs,

Emilia

 

Note: geen enkel artikel is gesponserd. Foto's zijn van Ritchie.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

2 manieren om cadeautjes ecologisch in te pakken

December 3, 2019

1/10
Please reload

Please reload

GET NEW POSTS IN
YOUR MAILBOX
LET'S CONNECT
  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
Please reload

Copyright © 2018 Mixua - all rights reserved - hello@mixua.be
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon