• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

10 zero-waste trendsetters die je moet kennen

Er zijn steeds meer ondernemers die zich bezighouden met circulaire economie, waardoor duurzame producten worden ontwikkeld en gebruik gemaakt wordt van recycling. De voedselindustrie loopt voorop met (h)eerlijke biologische en vegan producten. Er is echter meer gaande waar lang niet iedereen vanaf weet. Met dit blog zetten we enkele innovatieve, duurzame, lekkere, kwalitatieve producten en bedrijven in de spotlight: van jeans en hoofdtelefoons tot natuurlijke zeepjes en hennep thee. Als consument maak jij het verschil!



1. MUD Jeans

‘A world without waste’ is de slogan van Bert van Son die een draai aan de kledingindustrie heeft gegeven met zijn innovatieve Lease A Jeans’ concept van MUD Jeans.


De productie van katoen is door het grote waterverbruik en pesticiden één van de meest vervuilende sectoren ter wereld. Drie vijfde van alle kleding belandt op stortplaatsen of in de verbrandingsoven. Er wordt veel meer gekocht dan we nodig hebben. De beste manier om ‘fast fashion’ de rug toe keren is middels recycling.


MUD Jeans vraagt de koper een contractje te tekenen waarin hij/zij akkoord gaat met het retourneren van de gekochte jeans. Het leuke is dat er een korting geboden wordt, wanneer je de oude jeans inlevert en een ‘nieuwe’ MUD Jeans koopt. De versleten jeans wordt gerecycled. Overigens is de MUD Jeans ook te koop. Wil je meer weten over modellen en hoe dit alles in z’n werk gaat, neem dan een kijkje op de website. www.mudjeans.eu



2. Geitenwollenwinkel & GOAT


De moderne geitenwollenambities komen in de vegan kledingwinkel van Abigail en Lavinia Bakker perfect tot leven.

In de Geitenollenwinkel wordt kleding van merken die duurzaam en vegan, natuurlijk en biologisch zijn, verkocht. Het merk ‘Hempje’ bijvoorbeeld wordt gemaakt van biologisch katoen en hennep. Hennep groeit snel, heeft niet zo veel water nodig als katoen en bij het verven dringt de kleurstof diep de vezel binnen. De stof voelt heerlijk zacht aan.

Het assortiment bestaat naast (winter)jassen, shirts, broeken en jurken ook uit vegan schoenen, tassen en zelfs underwear en beautyproducten.

Het eigen merk GOAT, met pop up locatie, is tevens een platform ofwel levenswijze, en heeft ambitie met een motto: ‘changing the face of fashion.’ Het doel van de twee ondernemers is een ‘green’ online community bouwen met ‘Tips & Tricks’ voor consumenten.

www.geitenwollenwinkel.nl

goatorganicapparel.com




3. Gerrard Street / headphone


Muziekliefhebbers Dorus Galema en Tom Leenders gooiden twee keer per jaar hun defecte hoofdtelefoon weg. Geïnspireerd door andere ondernemers in de circulaire economie (Fairphone en MUD Jeans) bewijzen de twee TU-Delft studenten met het duurzame, modulaire audioproduct headphone Gerrard Street dat het anders kan.


Jaarlijks wordt wereldwijd 15 miljoen kg aan hoofdtelefoons weggegooid. Deze producten zitten vol herbruikbare materialen en componenten. Gerrard Street herbruikt 85% van de onderdelen. Zo wordt jaarlijks uit hoofdtelefoons 40.000 kg afval (op de Nederlandse markt) bespaard.


Door het modulaire systeem kan makkelijk een kapot onderdeel vervangen worden. Omdat het een lease betreft, zorgt Gerrard Street voor een nieuw onderdeel en wordt het kapotte onderdeel gerecycled.


De samenwerking met Scheek, een super high-end speakerbedrijf, levert koptelefoons met een perfecte afspeelkwaliteit op, die een zorgvuldig getunede akoestische weergave hebben. Deze zorgt voor een ongekend diepe bas, een warm middengebied en helder hoog.


Er zijn drie soorten hoofdtelefoons:

Day, het bedrade model, voor het luisteren via pc, laptop, oldskool Ipods, mp3 spelers of mobiele devices

Boss, draadloos voor de professional onderweg of de casual gebruiker die voor gemak en comfort kiest

Prince, de hoogste geluidskwaliteit en stilte dankzij noise-cancelling en gebruik van meerdere devices tegelijkertijd

Check de website voor verder informatie, vragen en het leaseproduct. www.gerrardstreet.nl




4. Fairphone


Door te investeren in fairmines en grondstoffen te recyclen wil Bas van Abel het verschil maken. Uit de campagne ‘eerlijke elektronica en bewustwording van de gevolgen van de huidige productiemethoden’ is de modulaire smartphone ontwikkeld: Fairphone.


Miljoenen telefoons worden weggegooid door steeds nieuw uitgebrachte versies. Dit is natuurlijk slecht voor het milieu en de minerale voorraden. Koper, kobalt, tin, goud, coltan en onder andere nikkel worden in Congolese mijnen, die in handen zijn van gewapende milities, gewonnen. Een derde van de werknemers (zo’n 150.000 mensen die voor een laag loon in de mijnen werken) bestaat uit kinderen. Zij doen gevaarlijk, ongezond en vuil werk.

Met de Fairphone heeft Bas een eerlijk (o.a. loon) en transparant productieproces verwezenlijkt, gebruikmakend van duurzame materialen, gerecyclede onderdelen en bovenden is de Fairphone kinderarbeid vrij.

De Fairphone is modulair opgebouwd en gaat lang mee. Het is een kwalitatief goede smartphone die aan de eisen van de moderne gebruiker voldoet. Op de website is veel informatie te vinden over het productieproces, de werkomstandigheden, het doel, de droom en alle ins-en -outs van de Fairphone zelf. www.fairphone.com




5. AVA natural skin care


Eva Nouet maakt 100% natuurlijke huidverzorgingsproducten. Met haar kennis informeert ze consumenten over het verschil tussen de zogenaamde chemische beauty-producten (eventueel met een snufje natuur) en haar producten die het EcoControl keurmerk dragen: AVA, natural skin care.


AVA huidproducten bevatten een hoog gehalte aan werkzame stoffen uit planten, noten en zaden.

Van avocado olie, macadamia olie en shea boter is de verzorgende werking bewezen: ze helpen cellen vernieuwen en de elasticiteit van de huid verbeteren. Deze olieën vormen de basis van AVA producten.


De meeste huid- en haarverzorgingsproducten bestaan voor een deel uit (bewerkte) aardolie. In lippenbalsem zit bijvoorbeeld petroleum. Veel shampoos bevatten agressieve ontvetters die het haar uitdrogen en stug maken. Extra middelen zoals siliconen moeten ter compensatie toegevoegd worden. Dat is slecht voor mens en natuur.


AVA natural skin care bestaat uit een handcrème, dagcrème en anti-aging crème. Een gezichtsreiniging wordt binnenkort aan het assortiment toegevoegd. De website bevat leuke blogs en informatieve stukjes over huidverzorging. Ze beschrijft ook andere ingrediënten en de werking uit de AVA crèmes. Heb je eenmaal AVA geprobeerd, dan wil je echt niets anders meer.

www.avanaturalskincare.com

Nog meer natuurlijke verzorgingsproducten te vinden in de Mixua webshop.




6. De Amsterdamsche Zeepfabriek


Natuurlijke, op ambachtelijke wijze gemaakte, heerlijk ruikende zeepjes vind je bij De Amsterdamsche Zeepfabriek van Toetsie Zwitserlood.


De Amsterdamsche Zeepfabriek is een werkplek voor psychiatrische patiënten die een dag in de week vrijwillig kunnen komen werken in hun eigen tempo, gebruik makend van hun specifieke kwaliteiten. Dit om de stap van intensieve begeleiding naar op jezelf zijn aangewezen kleiner te maken. Deze opzet is van groot belang in de missie en visie van Toetsie.


De zeep wordt gemaakt van biologische, duurzame oliën en vetten. De meeste oliën en vetten worden afgenomen van importeur NHR in Brighton. Zij zijn gecertificeerd specialist in etherische oliën en basis oliën en werken met biologische planten en kruiden. Het maken van de zeep gebeurt in de fabriek in Amsterdam Oost. Hier kun je een rondleiding krijgen.


Er zijn zes soorten zeep met toepasselijke namen: Kwiekzeep, Sjokozeep, Zwierzeep, Zuipzeep, Leutzeep en Papzeep. Zij hebben als basis kokosolie, olijfolie, shea boter, cacaoboter, hennepzaad olie, ricinusolie en/of kokosolie. Ieder zeepje staat uitgebreid op de website beschreven en zijn ook als kerstpakket te bestellen.

www.amsterdamschezeepfabriek.nl

Nog meer natuurlijke zepen te vinden in de Mixua webshop.




7. Dutch Harvest, hennep infusion


Als duurzaamheidsadviseur maakte Esther Molenwijk zich hard voor het gebruik van lokale producten en duurzame grondstoffen. Toen zij steeds vaker in aanraking kwam met hennep raakte zij onder de indruk van de mogelijkheden van deze plant. Hieruit is Dutch Harvest ontstaan met biologische, natuurlijke Hemp Tea in vier smaken.


Hennep is een snelgroeiend gewas dat wel drie tot vier meter hoog wordt en onder andere in de bouw, textiel en bioplastics wordt toegepast. De bloemen van de hennepplant bevatten geen THC.


Samen met theesommelier Karlijn Dapper zijn er voor Hemp Tea, naast de pure hemp tea ‘Simply Hemp’, drie verschillende smaken ontwikkeld: Hemp Chai, Hemp & Turmeric en Hemp & Herbs. Op de website worden alle ingrediënten toegelicht en gebruikte kruiden benoemd, de warme en pittig smaak van gember ontbreekt hierin niet.

Dutch Harvest Hemp Tea is vrij van cafeïne en theïne, is 100% biologisch en natuurlijk. Hennepthee heeft een heerlijke, zachte smaak, het geeft kalmte en werkt rustgevend. www.dutchharvest.org



8. Potverdorie!


Voedsel mag om uiterlijke redenen niet tot afval degraderen is het motto van Charlotte Heine. Haar bezieling in ‘buitengewoon’ fruit en groente leidde tot vier fruitspreads met kruiden en één chutney.


Fruit en groente waarvan de grootte niet goed is of waar een spotje op zit, wordt door supermarkten afgekeurd en weggegooid. Is er een droge, warme zomer en zijn bijvoorbeeld de pruimen 3 mm te klein, dan zal een leverancier het niet van een fruitteler kopen. Maar Potverdorie! voorkomt verspilling en maakt spreads en chutneys van fruit in Nederland zoals de Betuwe en het Westland.

Een belangrijk aspect van Potverdorie! is dat er een eerlijke prijs betaald wordt aan de teler voor het minder perfecte deel van zijn oogst. Tenslotte moeten zij de plukkers ook gewoon betalen.


In de spreads zit 70% fruit en mag daarmee geen jam heten, want daar mag maximaal 65% fruit in zitten.

De heerlijke spreads, een vegan product, worden op smaak gebracht met een beetje suiker, dat ook voor de houdbaarheid belangrijk is. Verder zit er citroenzuur in en pectine om het te binden tot een jamstructuur. Er is één uienchutney en er zijn vier spreads: frambozen-munt, bramen-laurier, kersen-rozemarijn en pruimen-gember. www.potverdorie.nl




9. Cultcha Kombucha


Cultcha, een combinatie van Cult (Symbiotic Culture) en Cha (Chinees voor thee) is een eerlijke, hoog percentage (91-100%) kombucha ontwikkeld door Kelly Fagan. Cultcha Kombucha is een non-alcoholisch, fris drankje zonder suiker!


De basis van, het uit China en Japan afkomstige, drankje kombucha is zwarte of groene thee met suiker waar een zwam (SCOBY: symbiotic culture of bacteria and yeast) aan toegevoegd wordt. Door fermentatie ontstaat een fris-zure drank, die met andere kruiden verder op smaak gebracht kan worden.


In kombucha zitten verschillende vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Het is adaptogeen ontstekingsremmend en ondersteunt het immuunsysteem. De kombucha van Cultcha springt er uit door de lekkere smaak, het hoge gehalte kombucha: meest natuurlijk, zonder toevoegingen en de inspirerende werking van de ondernemer.


De vier smaken van Cultcha Kombucha:

• Original, een uitgebalanceerde mix van Japanse groene thee en zwarte thee uit Sri Lanka.

• Apple Ginger

• Coconut Water & Lime Leaf

• Cherry Basil


Kijk op de website voor verkooppunten. www.cultcha.co




10. Wasteboards


Jonathan Morrison heeft met zijn liefde voor skateboarden circulariteit gecombineerd. Wasteboards is een skateboard met zijn eigen unieke design gemaakt van kunststof doppen.


Wasteboard is ontstaan door een onderzoek in samenwerking met Plastic Whale naar recycling van plastics. Het is zonde om voor elk nieuw product nieuwe grondstoffen te gebruiken. Van waardeloos afval kun je een uiteindelijk een kwalitatief goed product maken. Wasteboards is 100% recyclebaar en er zijn geen bomen voor gekapt. Het product is C02 vrij. Alleen de wielen en de bevestiging daarvan is nu nog niet recyclebaar.


Het handgemaakte board bestaat uit twee lagen en wordt in speciale mallen gesmolten en geperst. De onderste laag wordt gemaakt van vermalen plastic doppen terwijl de bovenkant van hele doppen wordt gemaakt: ieder board heeft zijn eigen design, je hebt dus een uniek exemplaar! De twee lagen worden samengesmolten.


Doppen van PET-flessen worden onder andere ingezameld op festivals met festivalbezoekers én skateboarders. In een omgebouwde zeecontainer is de ‘mobile bakery’ gecreëerd waar je ter plekke je board kunt bestellen. www.wasteboards.com



Meer eco-vriendelijke producten kan je ontdekken in de Mixua ontdekkingsgids! Of, beleef de duurzame adresjes, producten en 'changemakers' van de stad op Eco Tour met een persoonlijke eco-gids.



Over de auteur Sandra Smits

Inspiring Vibes is een initiatief van Sandra Smits, een ware liefhebber van Jamaica, co-founder van de tour business RappaRastaTours en reis-blogger. Sandra schrijft ook over fantastische, duurzame producten en holistisch gezond zijn. Met haar creatieve achtergrond en haar schrijftalent is zij een ware inspirator met het hart op de goede plaats. ‘Meet her in her guidance, travels and writings!’


Over Mixua

Mixua gelooft dat iedereen een positieve impact kan maken. Daarom willen we inspireren op weg naar een meer ecologische levensstijl. Dit doen we via verschillende leuke activiteiten.


Copyright © 2020 Mixua - all rights reserved - hello@mixua.be - BE0733 569 923